EKONOMIK ZŁOTĄ SZKOŁĄ 2023
karta
mobilności

Menu Główne

Wiedza jest skarbnicą, lecz nauka jest do niej kluczem

Niedziela na Gozo

Archipelag Wysp Maltańskich składa się z kilku wysp. Największą z nich jest oczywiście Malta, na której mieszkamy, pracujemy i spędzamy większość czasu. Drugą pod względem wielkości jest Gozo, gdzie zabrali nas nasi opiekunowie na całodzienną, niedzielną wycieczkę. Dostaliśmy się tam promem z portu w miejscowości Cirkewwa. Już samo przepłynięcie przez cieśninę dzielącą Maltę i Gozo, to było niesamowite przeżycie. Trochę bujało, były pieniące się fale, piękny błękit morza oraz niesamowite, skaliste brzegi maltańskich wysp. Potem było jeszcze ciekawiej. Mieliśmy okazję zobaczyć majestatyczne, przekraczające 100 metrów wysokości klify zachodniej części Gozo. Udaliśmy się na krótką wycieczkę łódką po systemie jaskiń łączących otwarte morze ze znajdującą się wewnątrz wyspy niewielką, słonowodną laguną. Widzieliśmy niesamowite formacje skalne utworzone w skałach wapiennych i piaskowcach. Odwiedziliśmy Zatokę Xlendi, gdzie morze wdziera się klinem w ląd, tworząc naturalny port. Mieliśmy także odrobinę czasu wolnego, którą poświęciliśmy na zjedzenie posiłku lub spacer po stolicy Gozo – Victorii. Późnym popołudniem, kiedy mieliśmy już wracać na Maltę, Pan Ostaszewski miał dla nas jeszcze jedną niespodziankę. Zamiast promem, na główną wyspę popłynęliśmy motorówką, odwiedzając po drodze wyspy Comino, Cominotto oraz znajdującą się pomiędzy nimi spektakularną Błękitną Lagunę. Tym razem z perspektywy morza zobaczyliśmy klify, łuki, okna skalne, nisze i jaskinie. Było cudnie, ale mistrzem wieczoru okazał się być kapitan motorówki, która mknęła z niesamowitą prędkością tnąc toń wody i podskakując na falach. Wow…to było przeżycie, ileż adrenaliny! Do miejsca zakwaterowania wróciliśmy późnym wieczorem, szczęśliwi, ale bardzo zmęczeni. Jutro znów do pracy!

Sobota w słonecznej Valletcie

Pierwszy tydzień pracy już za nami i wreszcie przyszedł upragniony weekend - czas odpoczynku, ale i doznań turystycznych, zaplanowanych przez naszych opiekunów.
Na sobotę mieliśmy zaplanowaną wycieczkę z przewodnikiem po Valletcie - wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO, stolicy słonecznej Malty. Spacer po głównych zabytkach miasta rozpoczęliśmy od Fontanny Trytona. Następnie przechodząc obok budynku parlamentu, pozostałości zbombardowanej podczas II wojny światowej opery oraz galerii pomników przedstawiających osoby związane z Maltą oraz jej stolicą, zostaliśmy zaznajomieni z zawiłościami historii tego wyspiarskiego kraju. Zobaczyliśmy place, gmachy i kościoły, których wspólną cechą jest charakterystyczny budulec - piaskowiec. To z tego lokalnego kamienia zbudowana jest większość Malty. Bardzo spodobał nam się panoramiczny widok roztaczający się na Wielki Port ze szczytu fortyfikacji miejskich. Pewnie jeszcze nie raz odwiedzimy to przyjemne miejsce. Miłą niespodzianką było spotkanie lokalnego grajka, który na wieść o tym, że jesteśmy z Polski, zaczął grać nieśmiertelne przeboje Zenka Martyniuka. Następnie udaliśmy się do kina 5D. Tu w bardzo przystępny sposób i w naszym ojczystym języku zapoznaliśmy się z kamieniami milowymi maltańskiej historii i kultury. To bardzo ciekawe doświadczenie. W kinie oprócz znanego nam już trójwymiaru, były ruchome siedzenia, bryzgi wody, podmuchy powietrza i efekty świetlne. Ostatnim punktem naszej wycieczki była konkatedra św. Jana. To punkt obowiązkowy trasy turystycznej po Valletcie. Zupełnie niepozorny budynek, który już kilkukrotnie mijaliśmy w ciągu naszego pierwszego tygodnia pobytu na Malcie, kryje jedno z najbardziej spektakularnych barokowych wnętrz w Europie. To symfonia barokowych zdobień, olbrzymiej ilości złota i kolorowego marmuru. Tu mieliśmy również okazję podziwiać obrazy mistrza Caravaggio "Ścięcie Jana Chrzciciela" oraz "Święty Hieronim piszący". To była bardzo pouczająca wycieczka…a potem już tylko popołudniowe i wieczorne chillowanie we własnym tempie :

Dzień Patrona Szkoły

Coroczne święto szkoły – Dzień Patrona Szkoły Mikołaja Kopernika obchodziliśmy w tym roku szkolnym dnia 19 lutego. Zbiegło się ono z dniem urodzeń uczonego.

Kontynuując coroczną tradycję Pan Dyrektor Wojciech Janowicz wręczył Statuetki Copernicus w trzech kategoriach. Pani profesor Iwona Kosińska otrzymała Statuetkę w kategorii Najlepszy Nauczyciel, uczennica klasy 4a Joanna Skutnik - Statuetkę Najlepszy Uczeń, a Pan Robert Ćwikowski - Statuetkę Przyjaciel Szkoły.

W tak uroczystym dniu opiekunowie Samorządu Uczniowskiego ogłosili również wyniki konkursu na najbardziej zintegrowaną klasę pierwszą, którą została klasa 1b Pani profesor Marty Kozłowskiej.

Uroczyste świętowanie zwieńczyło złożenie kwiatów pod pomnikiem patrona oraz występ artystyczny naszych uczniów: Melanii Kadziszewskiej, Joanny Skutnik, Macieja Dzika oraz Oliwiera Kucia. Szczere podziękowania kierujemy do Anny Ostapkiewicz oraz Rafała Kruszewskiego, którzy prowadzili uroczystość oraz do wszystkich mniej i bardziej zaangażowanych w przygotowanie naszego wspólnego święta.

Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego

Pierwszy tydzień praktyk zawodowych na Malcie za nami

To był pracowity i bardzo emocjonujący tydzień. W tym czasie wszyscy zapoznaliśmy się z miejscami pracy, harmonogramem praktyk, współpracownikami, no i…rozpoczęliśmy pracę.

W tym tygodniu zadania hotelarzy skupiały się na pomocy w hotelowych restauracjach i wydawaniu śniadań oraz sprawdzaniu poprawności przygotowania pokoi na przyjęcie gości. Sporo czasu poświęciliśmy także na szkoleniu w zakresie obsługi recepcji. Tutejsze systemy komputerowe zdecydowanie różnią się od tych, które dotychczas mieliśmy okazję poznać.

Ekonomiści prowadzili ewidencję w formie odręcznej oraz komputerowej. Pracowaliśmy z wykorzystaniem baz danych i arkuszy kalkulacyjnych. Część z nas miała możliwość wykazania się kreatywnością w trakcie przygotowywania akcji promocyjnych firmy z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Największym jednak wyzwaniem była praca z użyciem telefonu. Zupełnie inaczej rozmawia się w języku obcym z kimś, kogo nie widzimy. Jednak dzięki doskonałemu przygotowaniu przez naszych nauczycieli języka angielskiego, radzimy sobie całkiem dobrze.

Handlowcy zajmowali się pracą zarówno w sklepie jak i magazynie. Zapoznaliśmy się z wymaganiami jakościowymi dotyczącymi prezentacji asortymentu sklepu i codziennie wcielamy to w życie.

Wszyscy zdobywamy nowe umiejętności i doświadczenia zawodowe. Szlifujemy znajomość języka angielskiego. Popołudniami zwiedzamy Maltę i czekamy na upragniony weekend.

Pozdrawiamy słonecznie Dyrekcję i nauczycieli ZSHE oraz koleżanki i kolegów w Białymstoku

Pierwszy dzień praktyk zawodowych na Malcie

Nasza weekendowa adaptacja do południowego klimatu Malty dobiegła końca i przyszedł poniedziałek, czyli pierwszy dzień praktyk zawodowych. Każdy z nas starał się trzymać fason, ale wszyscy, a przynajmniej zdecydowana większość z nas, była podenerwowana. To taka dziwna mieszanka niepewności, ale i sporego podekscytowania. Było trochę stresująco, ale poradziliśmy sobie i z porannym wstawaniem i z niuansami maltańskiej komunikacji publicznej i z pierwszym spotkaniem z szefostwem firm, które przyjęły nas na praktyki.
Przyjęci zostaliśmy bardzo miło. Firmy są nowoczesne i dynamiczne. Zapoznano nas z naszymi obowiązkami oraz z innymi osobami zatrudnionymi w naszych firmach. Przyjdzie nam pracować  w bardzo międzynarodowym środowisku. Wśród poznanych osób są oczywiście Maltańczycy, ale także Słowacy, Czesi, Węgrzy, Włosi, Belgowie, a nawet Brazylijczycy, Meksykanie, Kenijczycy i Filipińczycy. Nawet, jeśli ktoś w miejscu pracy nie ma międzynarodowego towarzystwa, to tutaj na Malcie, jest ono wszechobecne. Praktyki będą, więc świetną szansą na podszlifowanie niezbędnego do komunikacji języka angielskiego oraz na wymianę myśli z ludźmi z wielu krajów. Zadania, które przed nami postawiono także wyglądają ciekawie. Już pierwszego dnia mieliśmy okazji wykazać się kreatywnością i zastosowaniem posiadanej wiedzy w praktyce. Jesteśmy pełni pozytywnego nastawienia na kolejne dni.

Uczniowie ZSHE na Malcie

Uczniowie ZSHE na Malcie w ramach projektu „Wiedza jest skarbnicą, lecz nauka jest do niej kluczem” – praktyki zagraniczne uczniów i obserwacja pracy przez nauczycieli ZSHE

Wszystko zaczęło się w nocy 24 lutego 2024. Kiedy spotkaliśmy się pod budynkiem ZSHE nie wiedzieliśmy, czy mamy do siebie mówić „dzień dobry”, czy „dobry wieczór”. Cóż, początek naszej wielkiej przygody to kilka minut po północy. Wyjazd o tej porze był koniecznością, bo lot z podwarszawskiego lotniska w Modlinie mieliśmy bardzo wcześnie rano. Najpierw, jeszcze pod Szkołą, z niepokojem, troską, ale i dumą, żegnali nas nasi bliscy i chyba nawet komuś łezka zakręciła się w oku. Potem polska pogoda żegnała nas rosnącymi kałużami i strugami deszczu. W tych, mokrych od łez i dżdżu okolicznościach wylecieliśmy punktualnie. My, czyli 16 uczniów naszej szkoły wraz z nauczycielami: Panią Barbarą Gołubowską i Panem Jakubem Ostaszewskim. Kierunek – Malta. Cel – odbycie praktyk zawodowych w ramach unijnego programu Erasmus+.
Malta przywitała nas słoneczną, lecz bardzo wietrzną aurą. No i temperaturą powietrza, jakże inną niż o tej porze roku w Polsce. O 9 rano było prawie 20 stopni !!! Zjawiskowe widoki towarzyszyły nam jeszcze z okien samolotu. A potem było coraz ciekawiej. Na Malcie jest już wiosna. Jest dużo zieleni. Kwitną kwiaty. Wrażenie zrobiły na nas wszechobecne palmy, drzewka cytrusowe i kolczaste opuncje. No i otaczająca nas architektura, jakże odmienna od tej, do której jesteśmy przyzwyczajeni.
Pierwszego dnia spotkaliśmy się z Claire i Aną, naszymi maltańskimi opiekunkami. Po zameldowaniu wybraliśmy się na krótki rekonesans okolicy. Potem, zmęczenie podróżą zwycieżyło większość z nas. Następnego dnia przy niewielkiej mżawce wybraliśmy się nieco dalej, aby poznać siedziby naszych miejsc praktyk. Praktyki będą odbywały się w Valletcie, Sliemie oraz St. Julian’s. Ekonomiści będą odbywali praktykę w: Central Public Library, QuckLets & Zanzi Homes Tigne oraz BCP Real Estate. Handlowcy będą praktykować w sklepie Tezenis. Hotelarze poznają pracę w takich hotelach jak: Golden Tulip Vivaldi Hotel, Hotel Pjazza Merkanti oraz Amery House. Mamy nadzieję zdobyć nowe umiejętności i doświadczenie.
Pozdrawiamy słonecznie z Malty i zapraszamy do oglądania pierwszej fotorelacji.
Uczniowie klas ekonomicznych z III A, B, C,
handlowych III D i IV D oraz hotelarskiej IV E

Wyniki rekrutacji uczniów ZSHE na praktyki zawodowe na Malcie – Valletta, luty - marzec 2024

Wyniki rekrutacji uczniów ZSHE
na praktyki zawodowe na Malcie – Valletta,
luty - marzec 2024

Projekt nr 2023-1-PL01-KA121-VET-000147843 pt. „Wiedza jest skarbnicą, lecz nauka jest do niej kluczem” – praktyki zagraniczne uczniów i obserwacja pracy przez nauczycieli ZSHE  w ramach Programu Erasmus+ w roku szkolnym 2023/2024.

Mobilność II -  praktyki zawodowe uczniów na Malcie,

Termin realizacji: 25.02.2024 - 23.03.2024 r.

Lp

Murza Natalia

Chamerliński Wiktor

Praktyki zawodowe na Malcie (Valletta) REKRUTACJA DO PROJEKTU

Praktyki zawodowe na Malcie (Valletta)

REKRUTACJA DO PROJEKTU

Od 25 września do 06 października 2023 roku trwa rekrutacja do projektu „Wiedza jest skarbnicą, lecz nauka jest do niej kluczem” – praktyki zagraniczne uczniów i obserwacja pracy przez nauczycieli ZSHE  w którym możecie:

• nabyć potwierdzone certyfikatami nowe umiejętności i kompetencje,
  • zwiększyć mobilność edukacyjną i zawodową, poziom umiejętności językowych, konkurencyjność zawodową,
  • wzmocnić postawy otwartości oraz rozwijać kompetencje kluczowe np. inicjatywność
    i przedsiębiorczość,
  • planować karierę zawodową z uwzględnieniem ofert europejskiego rynku pracy.

Dokumenty aplikacyjne mogą składać uczniowie z klas: IIIa, IIIb, IIIc, IIId, IVd, IVe.

Szczegóły dotyczące projektu znajdują się w regulaminach udziału w projekcie i rekrutacji.

Zapoznaj się z regulaminami rekrutacji i udziału w projekcie:

i złóż komplet dokumentów (załączniki do regulaminu rekrutacji):

Dokumenty rekrutacyjne należy złożyć osobiście w Biurze Projektu sala nr 15 lub salach nr 1, 3,19 u Pań: Barbara Gołubowska, Aneta Nartowicz

Liczba miejsc ograniczona.

W razie pytań skontaktuj się z nami osobiście (koordynatorzy: Barbara Gołubowska
i Anetą Nartowicz
lub e-mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ogłoszenie o rekrutacji nauczycieli do projektu

Job shadowing nauczycieli w placówce edukacyjnej we Francji (Nicea)

Termin realizacji: 26.11 – 02.12.2023 r. (może ulec zmianie)

Dyrekcja Zespołu Szkół Handlowo – Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika w Białymstoku ogłasza rekrutację nauczycieli do projektu „Wiedza jest skarbnicą, lecz nauka jest do niej kluczem” – praktyki zagraniczne uczniów i obserwacja pracy przez nauczycieli ZSHE.

Projekt finansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu Erasmus+.

Swoje kandydatury mogą zgłaszać nauczyciele przedmiotów zawodowych i języka obcego zawodowego.

Liczba miejsc – 5.

Udział w projekcie jest bezpłatny.

Warunkiem przystąpienia do projektu jest złożenie ankiety informacyjno-zgłoszeniowej do koordynatora projektu - Barbary Gołubowskiej w terminie 25.09 - 29.09.2023 r. (sala nr 15 lub 1).

Regulamin rekrutacji i ankieta informacyjno-zgłoszeniowa dostępna jest w pokoju nauczycielskim i u koordynatorów projektu.

W przypadku pytań prosimy o kontakt z koordynatorem - Barbarą Gołubowską

Praktyki zawodowe uczniów na Malcie (Valletta) oraz job shadowing nauczycieli we Francji

Projekt 2023-1-PL01-KA121-VET-000147843
pt.  „Wiedza jest skarbnicą, lecz nauka jest do niej kluczem” – praktyki zagraniczne uczniów i obserwacja pracy przez nauczycieli ZSHE

Od 1 czerwca 2023 r. szkoła rozpoczyna  realizację kolejnego projektu międzynarodowego z programu Erasmus +. Projekt obejmuje praktyki zawodowe uczniów na Malcie (Valletta) oraz job shadowing nauczycieli we Francji (Nicea).

belkamalta

Udział w projekcie biorą uczniowie ZSHE kształceni w 3 zawodach: TECHNIK EKONOMISTA, TECHNIK HANDLOWIEC I TECHNIK HOTELARSTWA oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych i języka obcego zawodowego.

Czas realizacji projektu: 01.06.2023 – 31.08.2024

Koordynatorzy: Barbara Gołubowska i Aneta Nartowicz

ZAPRASZAMY uczniów oraz nauczycieli do udziału w NOWYM PROJEKCIE.

Pierwsza mobilność to job shadowing nauczycieli w Nicei w listopadzie 2023 r. Uczniowie odbędą praktyki w Vallettcie na przełomie lutego i marca 2024 r.

Udział w projekcie bezpłatny.

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.