Projekt „Innowacyjne i skuteczne kształcenie zawodowe w ZSHE”
W ramach działania “Praktyki osób uczących się w zagranicznych przedsiębiorstwach” ESPAMOB
w latach 2018-19 zorganizuje praktyki we Francji (Nicea) dla 24 uczniów w zawodzie technik hotelarstwa (4 tygodnie) oraz w Hiszpanii (Barcelona) dla 12 uczniów w zawodzie technik handlowiec (4 tygodnie) i 24 uczniów w zawodzie technik ekonomista (2 tygodnie). Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu oraz właściwego merytorycznego przebiegu praktyki (monitoring) uczniom w wyjeździe towarzyszyć będą nauczyciele przedmiotów zawodowych i języka angielskiego w liczbie uwzględniającej ilość uczniów oraz kwestie logistyczne związane m.in.
z różnymi miejscami praktyk i różną jej długością w poszczególnych zawodach.
W ramach działania “Szkolenie kadry - job shadowing” w każdej z 4 mobilności (obejmującej 5 dni job shadowing) udział weźmie po 8 nauczycieli. Dla właściwej organizacji pracy szkoły w okresie ich nieobecności zaplanowane zostaną zastępstwa, tak aby wszystkie zajęcia edukacyjne odbywały się zgodnie ze szkolnym planem zajęć.
W programie każdej z 4 mobilności poza 7-8 godzinnym job shadowing (każdego dnia), uwzględniono wizyty w firmach - potencjalnych pracodawcach i firmach współpracujących ze szkołami w zakresie kształcenia praktycznego. Uzasadnione jest to tym, iż Strategia Umiędzynarodowienia zakłada również zapoznanie z mechanizmami dostosowującymi kształcenie zawodowe do realiów i potrzeb rynku pracy o zasięgu europejskim w tym szczególnie z zasadami i procedurami wprowadzania nowych kierunków kształcenia, zapoznanie z organizacją kształcenia praktycznego - w tym obserwację zajęć praktycznych (praktyk obowiązkowych/dodatkowych, staży zawodowych) realizowanych u pracodawców.
Udział w zaplanowanych mobilnościach pozwoli:
- uczniom (m.in.):
- nabyć potwierdzone certyfikatami nowe umiejętności i kompetencje
- zwiększyć mobilności edukacyjną i zawodową
- zwiększyć poziom umiejętności językowych
- zwiększyć konkurencyjność zawodową
- wzmocnić postawy otwartości oraz rozwijać kompetencje kluczowe np. inicjatywność
i przedsiębiorczość - planować karierę zawodową z uwzględnieniem ofert europejskiego rynku pracy
- nauczycielom (m.in.):
- zwiększyć poziom umiejętności praktycznych i kompetencji zawodowych, oraz kompetencji językowych
- projektować i realizować działania inspirowane efektami obserwacji w zagranicznych szkołach służące poprawie jakości i atrakcyjności kształcenia w ZSHE
- udoskonalić własne programy nauczania przedmiotów i programy wychowawcze poprzez wdrożenie treści europejskich
- doskonalić warsztat pracy, poprzez wdrożenie nowych, dotychczas niestosowanych technik
i metod nauczania, w tym IT oraz e-learning - stosować bardziej skuteczne metody wspierania i motywowania uczniów
Planowane w projekcie działania dotyczące mobilności przyczyniają się do wzrostu stopnia umiędzynarodowienia ZSHE i wpisują się w szerszą, długoterminową strategię rozwoju i modernizacji szkoły, stanowią niezbędny warunek dalszego jej rozwoju.